De geruststelling en ontlading die een founder voelt na de vrijgave van een investering is groot. Vers kapitaal is voor startups van levensbelang, maar zonder verlossend fiat van zijn financieel experts kan een VC zich nog terugtrekken. En exact van deze blijdschap maakte onze Roland recent weer deel uit, met de definitieve toekenning van €3 miljoen funding voor Ebitwise klant The Next Closet.

The Next Closet haalde €3 miljoen aan groeikapitaal op bij durfinvesteerders 4impact, het Borski Fund en andere bestaande investeerders, waaronder PDENH. Voor Roland Geurts, namens Ebitwise controller bij de Nederlandse startup, voelt deze ronde als een dubbelslag. Tot vorig jaar was hij nog financieel bestuurder bij wereldwijde ngo AIESEC, en werken voor The Next Closet geeft een soortgelijk gevoel. Immers, met zijn online marktplaats voor tweedehands designerkleding draagt deze bij aan de totstandkoming van een minder vervuilende fashion industrie.

“Fantastisch om hier aan bij te dragen”, zegt hij. “Ook het nauwe contact met de directie tijdens zo’n investeringsronde voelt voor mij verrijkend. Je bevindt je als controller erg dicht bij het vuur.”

Controlling over de hele linie

Naast The Next Closet controleert en dirigeert Roland ook de financiële huishouding van drie andere Ebitwise klanten. De financiële administratie en verwerking van facturen en maandelijks terugkerende kosten vormen uiteraard enkele van de verantwoordelijkheden waar hij op toeziet. Controllers van Ebitwise helpen daarnaast mee met de optimalisatie van de sales en marketing ROI, het minimaliseren van de kosten, het voeren van contractonderhandelingen met potentiële partners, en de opmaak van een financiële planning met cashflow scenario-analyses.

“De maandrapportages die daaruit voortkomen, vormen output waar founders telkens weer naar uitkijken”, zegt Roland. “En dat zijn ook van die typische momenten van voldoening.”

Verder kijken dan omzet en winst

Het investeringstraject van The Next Closet is natuurlijk zo’n project dat echt tot de verbeelding spreekt, zowel voor hemzelf, het team van Ebitwise alsmede de buitenwacht. Op verjaardagen met vrienden vormt een investeringsronde een leuke anekdote over je werk, maar in de kern is het secuur cijferwerk.

“Mensen zien nogal eens KPI’s over het hoofd die voor een investeerder van groot belang zijn. Het gaat niet alleen simpelweg om de omzet en de winst, al zijn ze uiteraard cruciaal. Het gaat bijvoorbeeld ook om de omzetgroei, de cashflow, de gross merchandise value, en grofweg de gemaakte personeels-, marketing- en platformkosten. En ook wil het een blik op de te verwachten winst, inclusief minder aannemelijke alternatieve toekomstscenario’s.”

“De maandrapportages die daaruit voortkomen, vormen output waar founders telkens weer naar uitkijken”

De zogenaamde gross merchandise value is een term die voor een verjaardagsbezoeker eruit zou springen. Wat is dit? “Anders dan bij de net revenue, de daadwerkelijke omzet die The Next Closet kan toeschrijven aan zijn bankrekening, vertegenwoordigt de gross merchandise value de totale waarde van het product of de producten die het verkoopt”, zegt Roland. “Dus niet alleen de commissie-inkomsten voor het platform zelf, maar ook de omzet voor de verkoper op het platform, de inkomsten voor de logistieke partners en een percentage voor betaalprovider. Dit cijfer geeft uiteindelijk een beter beeld van hoeveel waarde The Next Closet aan het hele ecosysteem biedt, en de impact die het dus daadwerkelijk genereert.”

Impact

En die impact mag er wezen. Pauline Wink van investeerder 4impact meldde recentelijk bij het feestelijke persbericht over de investering dat “The Next Closet is een voorloper in de markt. Met hun lokale aanpak en geautomatiseerde platform is zij goed gepositioneerd om een enorme bijdrage te leveren aan de circulaire economie.” Bertrand van Leersum van Borski Fund voegde toe dat ‘dit diverse, door vrouwen geleidde team een betere toekomst in een explosief groeiende markt creëert.”

Met het kapitaal kan The Next Closet meer talent aantrekken, zijn marktpositie versterken en de groei versnellen. Het door vrouwelijke ondernemers opgerichte platform heeft onlangs nog zijn managementteam versterkt met COO Peter Koning, voorheen bij OLX, en CCO Suzanne Kats, voormalig Sr. Director of Global Brand Strategy bij Tommy Hilfiger.

The Next Closet, nogmaals, van harte gefeliciteerd!